Birdman

Autor: Michal Hruškovic | 21.2.2015 o 15:54 | Karma článku: 3,41 | Prečítané:  939x

Dramatická, novátorská  komédia s najvyšším počtom oskarových nominácií spolu s Grandhotel Budapešť za rok 2014. Číslo nominácií sa vyšplhalo na neuveriteľných deväť. Ja si stále lámem hlavu ako je to možné...

Birdman

Komedia / Dráma

USA / Francúzko, 2014, 119 min

Réžia:

Alejandro Gonzáles Iňárritu

Hrajú:

Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Watts, Emma Stone, Zach Galifianakis

9 nominácií na oskara :

Nominácie 9 : Najlepší film, Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe, Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe, Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe, Réžia, Pôvodný scenár, Kamera, Zvuk – strih, Zvuk – mix,

Túto recenziu som sa rozhodol napísať z dvoch dôvodov. Pretože som ľudomil a chcem vás varovať a zároveň vysvetliť tento film.

Respektíve, aby som vám objasnil, prečo ho nezapnúť a  po prečítaní recenzie mi poďakujete, že som vám zachránil dve hodiny, presnejšie 119 minút života, počas ktorých by ste si drásali nechtami oči a prosili aby to už skončilo. Dej napreduje prostredníctvom symbolov a fikcie. Je natočený podobne ako by ste si predstavili sfilmovanie básne, ktorá však nemá žiaden hlbší význam, ani vám neposkytne vysvetlenie a nedá zmysel.

Som šťastný, že som na tento film nešiel do kina, pretože by som musel platiť za niečo, čo by malo platiť mne za zhliadnutie a to vyššiu mzdu zo zvýšeným rizikom úrazu.

Vysvetlím vám jeden dôležitý aspekt, ak nie ste herec, tak sa tento film ani nenamáhajte naklepať do hľadáčiku. Je to výsostná strata času. Birdman sa síce pýši deviatimi  oskarovými nomináciami, ktoré naň upriamili pozornosť, no sú o hercoch a pre hercov. A ak si po tomto poslednom komentári poviete: „Hmm, to môže byť zaujímavé,“  tak sa škaredo mýlite. Nebude, verte mi!

Bežná ľudská bytosť sa dokáže len krátko radovať z faktu, že sa jedná o niečo „iné“, „nové“. Potom začne hľadať (márne) čokoľvek, čoho by sa na hladkej stene nudy dalo zachytiť.

Film je, ako som už jemne napovedal, z prostredia hercov, najmä divadelných. A o návrate prvého komiksového hrdinu Michaela  „Birdmana“ Keatona na hereckú scénu, presnejšie Broadway v New Yorku, aby celému svetu ukázal, že vie hrať aj bez gumenej masky superhrdinu.

Film začína záberom na Keatonovú skoliózu. Herec sa v meditačnej polohe vznáša nad podlahou svojej šatne. Očividne má telekinetické schopnosti, ktoré sú, ako režisér niekoľkokrát objasní, úplne fiktívne a odohrávajú sa len v mantineloch hercovej mysle. Nemajú mať hlbší význam, než ukázať divákovi silný dopad prvej superhrdinskej role na jeho zmýšlanie.

Celý film je nudný až by jeden zaplakal a počas celých dvoch útrpných hodín vás nevtiahne ani jediný raz. Samotný dej dáva zmysel asi ako reklama od nemenovanej nemeckej poisťovne a ťahá sa ako sopeľ uplakaného tínedžera po rozchode.

Jedná sa o prierez hlavou bežného egocentrika, ktorého jedným z mnohých problémov je zašlá sláva, ktorá mu tlačí na hlavu ako tesná plavecká čapica a núti ho k sebadeštrukcií.

Ako správny herec, má aj on ignorantskú, voľnomyšlienkársku dcéru na drogách a ex- manželku, po ktorej kedysi hodil nožom a  podvádzal ju. No z istého nepochopiteľného dôvodu ho stále milujú. Určite to nebude, kvôli schizofrenickému vtákovi, ktorý mu stále našepkáva aby oprášil svoj operený oblek a nakrútil remake na spôsob Expendables.

Keď sa na scénu dostane „Hulk“ Norton alias Vlk z Broadway, ktorému sa postaví len na javisku, film absolútne a okamžite nestratí nič zo svojej nudnosti. E.Northon napriek "skvelému" hereckému výkonu, za ktorý by sa nehanbil ani hociaký Tatum, dvihol latku hereckému excentrizmu o ďalších sto percent, keď zničil premiéru kvôli skutočnosti, že nemohol chľastať pravý  gin počas hrania.

Vo filme sa sem tam blysne aj Zach Galifianakis, čo tam robí nemám tušenie. Jeho rolu agenta a právnika som mu neuveril ani na sekundu a jeho tvár mi vždy ostala vrytá vo filme Vo štvorici po opici.

Film samotný nezachránila ani netradičná kamera, ktorá pôsobila skôr lacno a minutový záber na prázdnu chodbu nenadchol ako to režisér zamýšlal. Dokonca ani dvojmiutový let M.Keatona v baloňáku Novým Jorkom. Vtedy som sa na ostatných pozrel, či sa mi sníva. Stárnucemu batmanovi očividne áno. Táto surrealistická scéna vnútorného pnutia skúšaného herca, ktorý si očistným letom usporiadal svoju chorú myseľ, nemala hlavu ani pätu. Vyústila vo fakt, že každému dokázal, že na Broadway patrí a to tak, že si miesto hlavy počas premiéry odstrelil nos.

Tejto scéne, tak ako veľkej väčšine, chýbala logika. Dokonca aj trápnemu pokusu hlavného hrdinu ospravedlniť sa manželke za svoje hriechy, kde ich najprv vymenoval a potom oznámil, že sa ich pokúsil odčiniť neúspešnou samovraždou. Toto héroické priznanie, v lacnom slabom pokuse o drámu, zo mňa nevyprodukovalo ani kvapku akejkoľvek telesnej tekutiny. Fakt, že sa pokúsil utopiť, mu zároveň drasticky ubral inteligenciu (O to sa predsa pokúšal už Martin Eden). No keď už nič iné, aspoň to vysvetlilo jednu nezmyselnú fotografiu  medúz v sekvencií na konci filmu.

Musím sa priznať, že tieto dve hodiny „non stop“ zábavy mi kompletne a dokonale zruinovali príjemný neďelný večer a zanechali ma s otvorenou hubou plnou „Vážne?“ a „Deväť!?“ sledovať ešte dve a pol sekundy záverečné titulky než som briskne prepol kanál a naladil o desať rokov mladšieho batmana s Kristiánom, neúspešne sa snažiac vypudiť predchádzajúci zážitok, ktorého nepríjemná pachuť pretrvávala aj nasledujúci deň.

Navzdory dobrým hereckým výkonom, je to jeden z najnezáživnejších filmov.  Za seba mu nedám ani 40 percent, napriek blábolom o umeleckom spracovaní od odborníkov, ktorí nenávidia priemerného diváka. Veď on sa vyšplhá, keď mu objektívni „kritici“ bez mihnutia oka prisušia desať z desať za kadiaceho birdmana a fiktívne nadprirodzené schopnosti, ktorými si niekoľkokrát rozhádzal šatňu.

Film nemá hĺbku ani žiadny iný rozmer, márne budete hľadať. Jedná sa o pozliepaný bezdejový blábol, kde konverzácie nenadväzujú a správanie sa postáv je úplne nezmyselné (viď. bozkávajúcu scénu dvoch herečiek). Režisér sa snažil, pravdepodobne ani nevedel o čo a dúfal, že z ten zlepenec zakopne o nejakú myšlienku. Bohužial. Sám tam žiadnu nevložil a ani sa tam magicky neobjavila. V mojich očiach ostane Birdman filmovým nezdarom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.


Už ste čítali?