reklama

Ako prestať fajčiť a nezostať úplne sám - časť 2.

Príbeh môjho boja proti cigaretám pokračuje aj v druhej časti. Tu som sa rozhodol popísať, ako obmedzujúco na človeka pôsobí tabak. Zároveň vám vysvetlím, prečo si myslím, že otázka KEDY je zásadnejšia než AKO.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Počas dlhých pätnástich rokov fajčenia som si uvedomil, že tento zlozvyk má niekoľko štádií, ktoré sa postupne a nebadane vtierajú do podvedomia, pomaly a nenápadne ako nezvaný hosť na párty s jednohubkami. Celý čas som sa klamal, že s fajčením seknem kedykoľvek. Až keď ma dobehla smutná realita, uvedomil som si, že som v tom až po uši. Stal som sa tvrdohlavým zástancom cigariet a pozitívna diskriminácia ostatných ma vytáčala do nadzvukových obrátok. Fajčiarov vytláčali na okraj spoločnosti ako čierne ovce, najprv zo zastávok, neskôr z reštaurácií a nakoniec aj z krčiem, kde sú popolníky len ozdobným prežitkom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chuť na tabak ma časom tak pohltila, že som si musel zapáliť aj pred spaním. Stalo sa to pravidlom. Tým som zdôvodňoval excesy, ako napríklad polnočnú prechádzku na pumpu. Na ceste domov som s eufóriou vyfajčil hneď tri. Uveličený som sa uložil, zatiaľ čo sa moje telo „šťastne“ natriasalo suchým kašľom.

Zaujímavé je, že niektoré úkony som si proste bez tabaku nedokázal ani predstaviť. Napríklad banálne čakanie na MHD, kde mi čas „ciga“ rezko skrátila, i keď som si celkom istý, že hodiny ubiehali rovnako. Ďalšia cigaretka po obede na strávenie, v neposlednom rade jedna ráno, večer, v práci na odreagovanie sa a cigareta po športovom výkone, samozrejme, pre balans. V konečnom dôsledku som si uvedomil, že fajčím pred a po každej činnosti a žiadnu cigaretu si nedokážem odoprieť, lebo sa na ňu teším, ako na zaslúženú odmenu. Uvedomil som si, že žijem medzi okamihmi, ohraničenými cigaretovými medzníkmi. V skutočnosti sa jedná o zvyk cudzopasiaci na iných zvykoch a všetko sa odohráva len v mantineloch mysle. Dostal som mnohé rady a poviem vám, žiadna nebola menej užitočná, než: „Zmeň svoje zvyky a prestaň fajčiť,“ pretože sa prakticky jedná o to aby som zmenil celý život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôležitá otázka neznie ako, ale kedy. Kedy nastane ten správny čas prestať?

Odštartovať kariéru nefajčiara sa mi podarilo počas Vianoc. Vtedy človek nemá stres a jediná dilema spočíva v tom, aký koláč bude nasledovať a akou rozprávkou si spríjemním zvyšok dňa. Bez zbytočného stresu som mal možnosť zvládať svoju vôľu a mohol som sa bez problémov sústrediť na vnútorný boj.

Chvíľu som sa vyhýbal obchodom s klamlivým nápisom „TLAČ“, každý fajčiar predsa vie, že noviny sú tu podružným tovarom. Zároveň som sa niekoľko týždňov stránil akémukoľvek styku s cigaretami a zamestnával svoju myseľ inými činnosťami, písaním, či čítaním. Alkohol som dočasne úplne stopol, pretože tieto dva zlozvyky sa výborne dopĺňajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekoľkokrát som si musel pripomenúť, čo som si doteraz vytrpel a aká by bola škoda ukončiť to.

Keď bola takzvaná prvá fáza úspešne za mnou, cigarety mi síce stále voňali, no pálčivá chuť prešla na znesiteľnejšiu mieru, potom už len stačilo do toho „nespadnúť“.

Keďže som fanúšik trilógií, v poslednej časti som sa rozhodol opísať, čo obnáša byť víťazom nad fajčením, ako na túto zmenu bude reagovať vaše okolie (fajčiarske i nefajčiarske) a ako sa vyhnúť nesprávnym náhradným aktivitám.

Michal Hruškovic

Michal Hruškovic

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som bývalý študent politických vied, ktorého politizovanie omrzelo až na kosť. Hodlám sa preto venovať dennodenným trampotám a nervy nedrásajúcim témam. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu