reklama

Hlavná stanica Bratislava : Hviezdna brána Slovenskej republiky

Nedávno som cestoval vlakom do Prahy a pri tejto príležitosti som mal opäť raz možnosť zastaviť sa a dosýta si vychutnať moderné krivky „prestavanej“ Hlavnej stanice v Bratislave, ktorá Slovensku vytvára „veľmi pozitívny“ image.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (85)

Už cestou tam ma zastavilo niekoľko alkoholom páchnucich indivíduí, ktoré si zúfalo potrebovali požičať malý obnos peňazí, pretože sa bezpodmienečne museli dostať vlakom do Modry. A snažili sa o to aj keď som išiel naspäť. Chudákom dovtedy asi nikto neprispel. Ktovie prečo, keď vyzerali tak dôveryhodne.

Keď som sa vracal prešiel som krátkym akoby jaskynným tunelom, ktorý vo mne zo všetkého najviac evokoval mastnotu a okamžite som získal pocit špinavých rúk a toho, že sa potrebujem akútne okúpať.

Predo mnou sa ponáhľala smerom na autobus jedna afro-američanka. Neviem, či ste niekedy v poslednej dobe boli na zastávke na hlavnej stanici, ale tá je semeniskom bezdomovcov, ktorá páchne močom a exkrementmi. Nebudem si predsa dávať servítku pred ústa, keď si ju musím držať na nose, všakže? Videl som ako chuderku návštevníčku, natiahlo a taktiež si musela chytiť nos.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prepadla ma vlna hanby. Takýto býva prvý kontakt cudzincov so Slovenskom, keď sa rozhodnú pricestovať vlakom? Ani sa nedivím vzniku filmov ako Eurotrip, veď si za to prakticky môžeme sami. Už som si niekoľkokrát všimol v rôznych článkoch, že hl. stanicu Bratislavy prirovnávajú k vstupnej bráne na Slovensko. Ja by som ju bezo sporu prirovnal k čiernej diere do krajiny tretieho sveta. Ktokoľvek prejde touto červou dierou, nadobudne totiž pocit, že sa ocitol niekde mimo Európy.

Na námestí pred stanicou číhajú na každého prichádzajúceho či odchádzajúceho bezdomovci, zlodeji a indivíduá, spoločnosťou označované ako neprispôsobiví občania. Všimol som si, že okrem potulných predavačov BOOSS a GAUCCI voňaviek, postávajú niekoľkí podnikavci pri automatoch na MHD lístky a vždy, keď začujú cinknúť vo výdavku drobné, vystrelia rýchlosťou blesku a zabavia ich. Veď čo už opustilo ruku, spadá do vlastníctva nikoho, no nie? Kto prv príde, ten prv melie. Niekoľkokrát som to videla poviem vám, cudzinec netušil, ako má zareagovať a len rozčarovane krútil hlavou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skutočne je toto prvá vec, čo chceme, aby návštevníci videli pri príchode na Slovensko, resp. do hlavného mesta? Aby museli prechádzať ošarpanou starou špinavou budovou, ktorá už niekoľko desiatok rokov v žiadnom smere nevyhovuje potrebám ani štandardom stanice európskeho hlavného mesta? Darmo sa pestujeme a kupujeme si drahé oblečenie, keď náš image vo svete je hodnotený najmä miestom v ktorom bývame a jeho stavom.

Vždy, keď ma prepadne záchvat nostalgie, s uľahčením si spomeniem, že aspoň jedna vec sa nemení a tou je hlavná stanica Bratislavy. Musím „poďakovať“ všetkým, ktorí zabezpečujú jej nemenný stav, najmä teraz, keď svet na blízkom východe prichádza o svoje historické pamiatky. Som rád, že stále existujú ľudia, ktorí si dokážu uctiť históriu, no radšej by som mal príjemnejšiu spomienku na vysokoškolské časy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nechcem začínať s tým, ako stav hlavnej stanice odráža stav Slovenska a to, podľa čoho sú selektované priority tých hore. Veď je predsa rozumné postaviť niekoľko ďalších nákupných centier a túto pamiatku ponechať nedotknutú.

Ale povedzme si fakty.

Staničná budova bola postavená v polovici 19.storočia. Od roku 1900 som nenašiel žiadnu dokumentáciu rozsiahlejšej rekonštrukcie. Až v roku 2010 sa začalo konečne rokovanie o rekonštrukcii. Kde prebieha, to ani sám JUDr. netuší. Pokiaľ je pod slovom prestavba mienené postrhávanie vlajok z obdobia, keď Slovensko hosťovalo MS v hokeji alebo nápisy „Welcome, Wilkommen“ nad zastávkou stanice, ktorá skôr signalizuje „vitajte v džungli,“ tak by mali v slovenskom slovníku predefinovať slovo rekonštrukcia. Zatiaľ sa tam uvádza obnovenie, prebudovanie a renovácia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pretlak ľudí v piatky a cez víkendy svedčí o jej slušnej kapacite. Rady ľudí prakticky vytŕčajú až pred stanicu, kde sa s tasenými peňaženkami stávajú ľahkou korisťou bezdomovcov. Ak sa niekto ponáhľa, je mu ponúknutá možnosť zdanlivo rýchlejšieho nákupu cestovného lístku v automatoch (až dvoch). Pozor, ich operačný systém je zložitejší než Linux a nefunkčnejší než Vista a strávite pol hodinu zúfalým klikaním a sledovaním tabule s odchodmi vlakov, ktorá sa už v 19. stor. honosila prívlastkom moderná. Potom pochopíte, že si tam dokážete zakúpiť lístok len do 50 km a rana z milosti na záver, do automatu musíte nahádzať iba mince. Tie vám samozrejme chýbajú, pretože ste ich dali tomu milému pánovi pred stanicou. Ak náhodou potrebujete ísť na toaletu, musíte zaplatiť 50 centov, čiže ak sa chystáte v dohľadnej dobe na hlavnú stanicu, nezabudnite rozbiť minimálne jedno prasiatko.

Aspoň, že nocľaháreň u bezdomovca už zavreli a na druhé poschodie do čakárne pravidelne chodieva hliadka kontrolovať lístky.

Samozrejme, na stanici chýba normálny stánok s potravinami, kde by si človek mohol v prípade potreby niečo kúpiť, zato som napočítal štyri (!) stánky s tabakom a jeden so suvenírmi. No na druhej strane, prečo by tam mala byť večierka, keď si tam môžeme kúpiť gyros, fornetty, predraženú putovnú/gumovú bagetu, či dokonca sušené ovocie?

Na túto tému som si prečítal niekoľko článkov, aby som bol v obraze. Chcel som vedieť, čo sa deje a prečo sa rekonštrukcia, o ktorej počúvam už niekoľko rokov, nepohla ani o piaď. Smiešne je, že každý článok začína vyhlásením toto leto, alebo túto jeseň začne, či skončí rekonštrukcia. Dátumy článkov sú od roku 2012 do 2015. Vždy napokon vyvstane akýsi problém a téma hlavnej stanice je zametená pod koberec. Keď sa to hodí, na chvíľu ju vykopú aby sa ukázalo, že snaha je, než opäť zapadne prachom. Náš primátor podľa predvolebných vyhlásení riešil problém hlavnej stanice a aktívne sa chcel zapájať do projektu. Nuž po voľbách už s podstatne menším optimizmom rokoval s investorom Transprojekt, ktorá sa má ujať rekonštrukcie už od spomínaného roku2010, prakticky bezvýsledne.

No v posledných dňoch sa to v okolí stanice hemží. Vyzerá to tak, že sa primátor rázne postavil k obnove a na pomyselnom koni držiac v ruke štetec vyhlásil džihád staničnej hrdze a s heslom "Skromnosť hory prenáša" sa rozhodol vymaľovať oplotenie. Každopádne som sa v článku dozvedel, že odzvonilo aj stánkom. Je to síce malý krok k rekonštrukcií , ale veľký krok pre kvalitu staničného občerstvenia. Dokonca sa rozhodlo, že vysadia nové kvety, čo výrazne prilepší faune okoliu a kompletne premení šedivú džungľu okolia v rajskú záhradu. Intuícia mi však našepkáva, že bude menej tých, ktorým chýba na lístok a viac tých, ktorí ponúkajú čerstvo rezané kvety.

Bohužiaľ o fantastickej podzemnej rekonštrukcií padlo len toľko, že sú plánované tri kroky a kozmetika námestia je len prvým z nich. Chceli sme stanicu, dostali sme almužnu. Skutočná výstavba ani len nezačala.

Michal Hruškovic

Michal Hruškovic

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som bývalý študent politických vied, ktorého politizovanie omrzelo až na kosť. Hodlám sa preto venovať dennodenným trampotám a nervy nedrásajúcim témam. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu