reklama

Vysávanie –poctivá mužská práca

Takto tesne po posviatočnom upratovaní som si opäť raz uvedomil jednu zásadnú vec. A tou je, že som sa v časovom rozpätí dvoch týždňov naumýval (a prežral) viac, než by bolo zdravé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Považujem sa za poriadkumilovného človeka so zmyslom pre detail. Teda aspoň by som si to o sebe rád myslel, ale činnosti ako upratovanie, či vylievanie vody lievikom jednoducho nemusím. Nie, nie som ten typ, čo sa vyžíva v bordeli a s úsmevom ho nazýva organizovaný chaos, alebo „môj dom môj hrad“. Poriadok musí byť. Akurát ma zakaždým zaráža tá nechuť, ktorá ju sprevádza zakaždým, keď dvihnem prachovku či saponát. Krivým ústa a hovorím si: „Zase?“

Po istom uvažovaní som došiel k záveru, že je to preto, lebo muž je racionálny tvor. Má rád, keď vidí výsledky svojej práce a môže sa nimi potešiť. To je vlastne jeho odmena za vynaloženú námahu. A ako taký sa nikdy nedokáže skamarátiť s upratovaním. Veď ako sa môžete tešiť, keď hrabľami vyhadzujete vodu z jarku, keď prší?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Akonáhle upracem, zotriem prach, už tam „sneží“ ďalší. Hneď ako utriem riad, nakopia sa nové a podlaha? Človek by povedal, že jedlá prenášam v sitku. A pritom to nie je pravda. Ponožkou utriem každú tekutinu, ktorá sa mi vyleje na zem. Ale ani to nestačí.

Upratovanie je stály, nikdy nekončiaci sa cyklus nutnosti. Nikto, kto si váži svoj čas, to nemá rád. Preto tá nechuť. Prečo sa sem-tam stane, že i pedantný muž (ako napríklad ja) sa pri upratovaní stáva laxným?

Pretože v tom nevidím zmysel. Snažím sa maximalizovať efektivitu a síce, upratať až vtedy, keď sa v tom nedá chodiť, raz a poriadne a potom mať zase dáky ten mesiac-dva pokoj. Pripadá mi to rozumnejšie, než s nechuťou upratovať každé tri dni dokola to isté... a tak, prečo radšej neupratať vtedy, keď je to skutočne potrebné, než stále drať predmet pre tenkú vrstvu prachu? Na čo robiť sizyfovskú robotu a tlačiť ten balvan do kopca, ktorý nemá vrchol? Prečo nepretrieť prach vtedy, keď ho tam bude viac, aby mal ten úkon skutočný účinok a rozdiel bol viditeľný?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nikto sa nemôže čudovať, ak dokonca ani pedant neuprace tak, ako má, pretože mu to už lezie hore krkom a chce tú prácu minimalizovať, aby sa mohol venovať jemu dôležitejším úlohám, ktoré mu skôr ukážu plody snaženia, než táto šedivá pustatina rutiny.

Dlho som uvažoval, ktorá práca v domácnosti by sa k mužovi najviac hodila a suverénne mi vyšla jedna –vysávanie. Je to totižto jediná práca, ktorá sa „per se“ nedá pokaziť a všetku prácu pekne spraví automatický stroj. Vy ho len navigujete ako psíka na prechádzke a elegantne odsúvate predmety z dosahu. Všetko čo potrebujete spraviť, je prejsť po byte. Pokojne si môžete k tomu pustiť hudbu, i keď v poslednom čase som to hučanie prestal vnímať negatívne. Je to zvuk, ktorý dokážem odignorovať, rovnako ako zvuk padajúcej vody vo vani. Okrem iného vás stena hluku skryje pred ďalšími rozkazmi a tak vám nikto za odvedenú prácu nevyhubuje, a keď áno, tak to nepočujete a vidíte len komicky sa tváriacu osobu, ktorej z úst nevychádza zvuk. Sladký hukot.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre porovnanie, vysávanie je lepšie než umývať si ruky saponátom (neviem sa dočkať umývačky), a utieranie okien. Veď mlieko na oknách nahrádza rolety a môžete sa konečne prechádzať nahý po byte, načo ho zotierať. Najhorším nepriateľom je ale prach. Ten padá i v takých dierach, kde si ani pavúky neodvažujú spriadať siete. Pokiaľ sa snažíte tam dosiahnuť prachovkou (ja to volám dúhové žezlo) väčšinou čosi zhodím, najčastejšie samého seba.

Doma máme nakúpené všetky tie prostriedky proti prachu, ktoré slúžia na jednodňovú krásu preleštenia, ktorá zapadá spolu so slnkom a na druhý deň je vitrína opäť plná prachových plyšákov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Týmto netvrdím, že vysávanie je dobré, ale skôr je to pre chlapa jediná možnosť. Ak sa nad tým tak zamyslím, tak mužovi nič nesadne tak ako rúčka od vysavača.

Na druhej strane, povedzme si to otvorene, viac než neporiadny chlap vytočí ženu už len od nej poriadkumilovnejší muž. Na druhej strane, udržiavanie poriadku je dôležitou súčasťou domácnosti a treba sa prinútiť i napriek tej nechuti. To, že mi vysávač síce padne do rúk viac než prachovka, však neznamená, že ju nebudem držať.

Michal Hruškovic

Michal Hruškovic

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som bývalý študent politických vied, ktorého politizovanie omrzelo až na kosť. Hodlám sa preto venovať dennodenným trampotám a nervy nedrásajúcim témam. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu