reklama

Revenant – Zmŕtvychvstanie alebo Leonardov manuál na Grizlyho

Najnovší film mexického režiséra Iňárritu, nominovaný na dvanásť Oskarov. V hlavných úlohách Leonardo DiCaprio.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Zmrtvýchvstanie

Dobrodružný / Dráma / Western USA, 2015, 156 min

Režia:Alejandro Gonzáles Iňárritu

Hrajú:Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter

Po tom, čo som zhliadol film mi napadlo, či sa Leonardo DiCaprio konečne dočká svojho Oskara. Spočítal som si všetko, čo som videl. Uslintané fúzy, porast, cez ktorý nebolo vidieť mimiku tváre, plynulá indiánčina (ktorú som nemal kde odkontrolovať, no veril som mu) a do hodnotenia výkonu som započítal i rýchlosť hojenia po trojnásobnom zmlátení medveďom. Nakoniec nad ním zvíťazil, dobodal ho nožom. Deväť z desiatich medveďou odporúča hrať mŕtveho, ale tak... nemal to v scenári. Takisto som v hodnotení zohľadnil súťaž v skákaní z útesu do koruny stromu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak poznám herca, ktorý by si Oskara zaslúžil je to práve Leo, ale za tento film určite nie. Verím, že nebolo jednoduché, aby vychudnutý behal po zmrznutej Amerike a len v kožušinách jedol surové mäso v čase, keď si zvyšok štábu hrial nohy pri ohrievačoch a tlačil suši. Leovi ostali len surové sashimi bez ryže a oči pre plač. To však nie je jeho chyba a stále si myslím, že obsadiť práve jeho do role hlavného herca bol dobrý ťah, ale je tam jedno veľké ALE. Vôbec som mu to nezožral a to najmä kvôli príbehu, ktorý spomeniem neskôr. Záporáka, Hardyho, som spoznal iba podľa hlasu, ešte stále tak úplne neverím, že to bol on, iba žeby prekonal dáku nevysvetliteľnú metamorfózu. Za to by som skôr zatlieskal maskérom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyzerá to tak, že Mexický mág Iňárritu sa presunul z Broadwaya a komixových hrdinov do drsnej zasneženej krajiny. Nie nezabudol som ti Birdmana! Ešte stále cítim agóniu roku 2015, akoby to bolo včera. Vďaka nemu mi celý rok ubiehal akosi pomalšie.

Neviem, či je to mnou, ale v poslednej dobe som začal od filmov vyžadovať čosi viac. Akési čaro, alebo spomienku, ktorú vo mne zanechá, nejakú emóciu, ktorú vo mne vyvolá. Už to neriešim len tým, že myknem plecom a poviem: „Nebolo to zlé,“ alebo „Nenudilo ma to.“ Nestačí mi od filmu vidieť len trochu drsnej prehnanej reality, ani skutočnosť, že sa to natáčalo naostro v nízkych teplotách a chudák Leo riskoval kašlíček. Keď si chcem pozrieť drsnú realitu, pozriem si dáky survival film v National Geographics a nie pre zlatú sošku dobrovoľne trpiaceho martýra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Režiséri a scenáristi majú s vývojom technológií a nárastom rozpočtu, ktorý im popkultúra rada vynahradí (shut up and take my money systém) obrovské možnosti a dokážu vytvoriť nádherné výpravy a veľkofilmy. Avšak duša sa akosi vytráca. S menej efektami boli režiséri nútení vytvoriť dielo točiace sa okolo kvalitného deja a silných dialógov. Čím viac efektov však pribúda, tým viac sa kladie dôraz na vizuál a nie na obsah.

O čom je Zmŕtvychvstanie?

Je to vykradnutá zmes Patriota a Posledného Mohykána. Spravia inú kameru a príbeh zasadia do iného prostredia a voilá? Stačí to na úspech? Aká bola vlastne myšlienka? Len mi zase nepíšte, že som to nepochopil, pretože tam naozaj nie je čo nepochopiť. Film je jednoduchý, ako keď strelí a celý čas kráča o pomstu v indiánmi obklopenej komunite lovcov kožušín. Režisér kladie dôraz na agóniu protagonistu, ktorý trpí na tele i na duši v nepriaznivom prostredí. Prekonáva prekážky nezlomnou voľou a všetko len preto, aby lapil zloducha, ktorý mu zabil syna. Príbeh pritom nie je emočne ani dosť silný, aby sa mi stiahlo hrdlo a keď vidím Leove pokusy o zacelenie trachey pušným prachom, uniká mi úškrn. Iňárritu sa snažil o vážny depresívny film v šedivom chladnom prostredí, drsnejšom než brúsny kotúč, no celé to prehnal ad absurdum.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zápletka je slabá , dôvod žiaden a jediné, čo vyvstáva do popredia je Leonardo a jeho putovanie neskrotenou zemou. Iňárritu sa zaoberá jednotlivcom a zvyšok mu tak trochu uniká a rozpadá sa. Je tam množstvo zbytočných, nič nehovoriacich prepojení a postáv. Načo tam strčil ryšavého chlapca z Milerovcov? Aký malo význam poukázať na prítomnosť Francúzov? Čo predchádzalo uneseniu dákej indiánky? Zbytočne veľa zmysel nedávajúcej vaty a vlastne prečo? Zase ide len o to jedno – pomstu a putovanie vnútorne i vonkajšie roztrhaného muža, do ktorého sa má divák vcítiť a prežívať s ním jeho pády a dobrodružstvá, ľutovať ho a držať mu palce. To by možno aj fungovalo, keby režisér nezabudol spraviť dosť silné pozadie. Miesto prežívania som sa len pozeral na pekne maľovaný obrázok zasneženej Ameriky, dobrú kameru a strihy, ktorými film vynikal.

Myslím, že Iňárritu má svoj osobitý štýl tak trochu líšiaci sa od všetkých ostatných. Zápletka sa ukladá do pozadia a do popredia sa dostáva emócia v kontraste s drsným okolím.

Tak úplne mi však nesedí a ja som dve a štvrť hodiny sledoval hodinky a dúfal, že ďalšia scéna bude posledná. Takmer zakaždým som sa mýlil.

Radím, film nie je pre slabšie povahy a ak od neho očakávate dáke ponaučenie, či hlbší zážitok, varujem vás. Revenant nie je ten typ ľadovca, v ktorom je viac, než sa zdá na prvý pohľad.

Michal Hruškovic

Michal Hruškovic

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som bývalý študent politických vied, ktorého politizovanie omrzelo až na kosť. Hodlám sa preto venovať dennodenným trampotám a nervy nedrásajúcim témam. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu